Ακόμα και ο Μητσοτάκης καυτηριάζει την απόφαση να αυξηθεί ο φόρος στον καφέ. Τι θα κάνει η Nestle;

0

Εσείς προλάβατε να πιείτε τον πρώτο καφέ σας για φέτος πριν ακριβύνει; Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πάντως πρόλαβε, δίνοντας με μία ανάρτησή του στο Facebook πολιτική χροιά σε ένα ζήτημα που στο mononews.gr έχουμε αναδείξει το τελευταίο διάστημα, στηλιτεύοντας την απόφαση της Nestle Hellas να μετακυλίσει ολόκληρο το βάρος της νέας φορολογίας στον καφέ στους καταναλωτές.

Πρώτος καφές του χρόνου! Προλάβαμε πριν αυξηθεί ο φόρος! Καλή χρονιά σε όλες και όλους!”, ήταν το πρωτοχρονιάτικο μήνυμα του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας μέσω Facebook.

Κυριάκος Μητσοτάκης. Το post στο Facebook
Κυριάκος Μητσοτάκης. Το post στο Facebook

Πρόκειται για ένα μήνυμα που είναι εμφανές πως έχει δύο αποδέκτες: αφενός βέβαια την κυβέρνηση, η οποία είναι αυτή που ψήφισε την επιβολή του νέου φόρου κατανάλωσης στον καφέ (με συντελεστές από 2 έως 3 ευρώ ανά κιλό στον καβουρντισμένο καφέ και 4 ευρώ ανά κιλό στον στιγμιαίο καφέ), αφετέρου δε τις εταιρείες παραγωγής, διακίνησης και πώλησης προϊόντων καφέ, οι οποίες καλούνται τώρα να δείξουν την κοινωνική τους ευθύνη και, στο μέτρο του εφικτού, να απορροφήσουν μέρος έστω της νέας φορολογικής επιβάρυνσης, θυσιάζοντας ένα μέρος των κερδών τους για να διατηρήσουν τις τιμές σταθερές και να επιτρέψουν στους καταναλωτές να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τον αναγκαίο καθημερινό τους καφέ, που απειλεί πλέον να μετατραπεί σε… πολυτέλεια.

Φυσικά, δεν μπορεί κανείς να έχει την απαίτηση από μία μικρομεσαία εταιρεία με πιεσμένο λόγω κρίσης τζίρο και με εξοντωτική φορολογία να απορροφήσει μία νέα φορολογική επιβάρυνση που μπορεί πραγματικά να την οδηγήσει στο “λουκέτο”.

Όμως έχει αυτήν την απαίτηση από μία πολυεθνική εταιρεία με τζίρο εκατομμυρίων, (Λουμίδης Παπαγάλος, Nespresso, Nescafe Frappe) και μάλιστα από μία εταιρεία η οποία δε χάνει ευκαιρία να διαφημίσει το πρόγραμμα κοινωνικής ευθύνης της και το πόσο “νοιάζεται” για τους καταναλωτές της. Ο λόγος φυσικά για τη Nestle, η οποία ανακοίνωσε λίγες μέρες πριν το τέλος του 2016 ότι δεν θα απορροφήσει την επιβάρυνση του νέου φόρου, με αποτέλεσμα οι τιμές των προϊόντων καφέ που διακινεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ να αυξηθούν ως και κατά 30%!

Το τι σημαίνει μία αύξηση της τάξεως του 25% ή του 30% για την τσέπη ενός Έλληνα σήμερα, και ειδικά για ένα προϊόν που δεν θεωρείται είδος πολυτελείας, αλλά καθημερινή αναγκαιότητα, δε χρειάζεται και πολύ μυαλό για να το καταλάβει κανείς. Και βέβαια, είναι το ίδιο εύκολο να καταλάβει κανείς ότι θα ήταν πολύ λιγότερο δυσβάσταχτο το βάρος αν το αναλάμβανε μία εταιρεία με την οικονομική επιφάνεια, το κύρος και την ισχύ της Nestle, απ’ ό,τι είναι για τους πολίτες αυτής της χώρας.

Όμως η Nestle φαίνεται πως βάζει το κέρδος της πάνω από την ευημερία των καταναλωτών, αγνοώντας τα εκατομμύρια των Ελλήνων που με την εμπιστοσύνη τους στη συγκεκριμένη εταιρεία την έχουν καταστήσει μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες και επιτυχημένες επιχειρήσεις στη χώρα μας και χάνοντας μία μοναδική ευκαιρία να δείξει το κοινωνικό της πρόσωπο στην πράξη.

Μέχρι και ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εμμέσως πλην σαφώς, επικρίνει πλέον αυτήν τη στάση όλων των εταιριών. Τι θα κάνει λοιπόν η Nestle ; Θα επιμείνει σε αυτήν την προβληματική τακτική, που πιθανόν να της αποφέρει κάποια βραχυπρόθεσμα κέρδη, όμως μακροπρόθεσμα θα γυρίσει μπούμερανγκ λόγω του πλήγματος που αναπόφευκτα θα δεχθεί το image της εταιρείας;

Ή θα ανακρούσει πρύμναν και θα απορροφήσει έστω μέρος της νέας φορολογίας, ακούγοντας τις ολοένα πιο δυνατές φωνές που την καλούν να ξανασκεφτεί την απόφασή της;

Παύλος Κιόρτσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas,
Παύλος Κιόρτσης. Διευθύνων Σύμβουλος της Nestle Hellas

Για την ώρα, εμείς στο mononews.gr θα αρκεστούμε να επαναλάβουμε τα πέντε ερωτήματα που θέτουμε προς τη Nestle:

Ερώτημα πρώτο: Γιατί η Nestle δεν απορροφά, αν όχι όλο το κόστος του νέου φόρου, έστω ένα μέρος του; Αντιλαμβανόμαστε όλοι φυσικά ότι δεν είναι εύκολο και πολλές φορές ούτε και ρεαλιστικό για μία επιχείρηση, είτε είναι πολυεθνική είτε… ψιλικατζίδικο, να πει “ναι, θα το πάρω εγώ πάνω μου” και να επωμιστεί όλο το βάρος της νέας φορολογίας – όσο κι αν αυτό είναι επικοινωνιακά αρεστό στο καταναλωτικό κοινό. Όμως όταν μία εταιρεία που έχει τον τεράστιο τζίρο της Nestle ρίχνει ολόκληρο το βάρος στους καταναλωτές, και μάλιστα σε μία χώρα που έχει υποφέρει τα πάνδεινα τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης, κάτι δεν πάει καλά…

Ερώτημα δεύτερο: Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει με την κίνησή της αυτή η Nestle στην ελληνική κοινωνία; Σε μία εποχή όπου η εταιρική ευθύνη αποτελεί προτεραιότητα για όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, η Nestle μοιάζει να μην ενδιαφέρεται για την εικόνα που θα σχηματίσουν οι καταναλωτές για έναν πολυεθνικό κολοσσό που αποφασίζει να… νίψει τας χείρας του και να φορτώσει όλο το βάρος στους πολίτες μίας καθημαγμένης από την κρίση χώρας.

Σε τέτοιες περιστάσεις, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να δείξουν το κοινωνικό τους πρόσωπο, αποδεχόμενες να μειώσουν το περιθώριο κέρδους τους προς όφελος της κοινωνίας. Και η εμπειρία δείχνει ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται και επιδοκιμάζει τέτοιες κινήσεις – και αντίθετα τιμωρεί αυτούς που εμφανίζουν ένα προφίλ… Σκρουτζ Μακ Ντακ.

Ερώτημα τρίτο: Μαθαίνουμε πως η Nestle σκοπεύει να προχωρήσει σε προωθητικές ενέργειες για να αντισταθμίσει τις απώλειες εσόδων που αναμένει λόγω τη αύξησης των τιμών των προϊόντων της στην κατηγορία των καφέδων (που περιλαμβάνουν στιγμιαίο καφέ, ελληνικό καφέ, εσπρέσο και κάψουλες εσπρέσο). Εύλογα αναρωτιέται κανείς: δεν θα ήταν τελικά, εκτός από πιο δίκαιο, και πιο επικερδές να μοιραστεί η Nestle το κόστος με τους καταναλωτές;

Οι πωλήσεις θα κατέγραφαν μεν πτώση, αλλά όχι τέτοια όσο αυτήν που αναμένεται τώρα, ενώ η εταιρεία θα απέφευγε και την αρνητική δημοσιότητα που πλέον απειλεί να περιορίσει ακόμα περισσότερο τις πωλήσεις της. Δεν θα ήταν ακριβές να πούμε ότι με την κίνησή της αυτή η Nestle πυροβολεί τα πόδια της;

Ερώτημα τέταρτο: Ποιος ήταν ο… φωστήρας που εισηγήθηκε την μετακύλιση του βάρους στους καταναλωτές; Ήρθε η εισήγηση αυτή από τη μητρική εταιρεία ή τη θυγατρική της στην Ελλάδα; Γιατί οι πληροφορίες από την πιάτσα αναφέρουν το δεύτερο, και αν αυτό ισχύει τότε προφανώς εγείρεται σοβαρό ζήτημα για το πώς λειτουργεί η θυγατρική και το κατά πόσον σέβεται τους καταναλωτές και την αγορά στην οποία απευθύνεται.

Ερώτημα πέμπτο: Γιατί η Nestle επιλέγει να μειώσει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα το 2017 κατά 20% (από τα 10 εκατομμύρια ευρώ στα 8 εκατομμύρια ευρώ); Φαίνεται παράδοξο κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που η κατάσταση στη χώρα μας δείχνει πλέον να βελτιώνεται και η οικονομία να “γυρίζει” σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Θα πρέπει να το εκλάβουμε αυτό ως ένδειξη έλλειψης εμπιστοσύνης στην Ελλάδα; Εκτός βέβαια και αν οι κύριες επενδύσεις της εταιρείας στη χώρα μας έχουν ήδη ολοκληρωθεί, και επομένως είναι εύλογο να υπάρχει μία μείωση των δαπανών – υποθέτουμε ότι στη Nestle γνωρίζουν καλύτερα από μας τα οικονομικά τους δεδομένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Nestle: Γιατί εμφανίζεται με την λογική… του Σκρουτζ Μακ Ντακ και αγνοεί 10 εκ. Έλληνες;

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Nestle Ελλάδος: Το μεγάλο colpo grosso και πως τους τσάκωσε ο Τσακαλώτος

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Παύλος Κιόρτσης: Πόσο νοιάζεται ο Mr. Nestle για την χώρα; Το κέρδος πάνω από όλα;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here