• Big Story

    Πως Μυτιληναίος και Βαρδινογιάννης ισχυροποιούνται στην αγορά του LNG. O Ρόλος της QCIP

    Πήτερ Λιβανός GasLog Partners

    Το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) “GasLog Seattle” της GasLog Partners είναι χωρητικότητας 155.000-cbm και κατασκευής του έτους 2013


    Δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η ισχυροποίηση των παικτών της ενεργειακής αγοράς εντός του 2018. H κινητικότητα έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, καθώς πέραν της χονδρικής, από τις αρχές της επόμενης χρονιάς απελευθερώνεται πλήρως και η λιανική αγορά . Aνοίγοντας έτσι νέα πεδία ευκαιρίας για τους επιχειρηματίες που ποντάρουν στο συγκεκριμένο τομέα, καθώς η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί. Το «Tελικό Eτήσιο Πρόγραμμα Eκφορτώσεων YΦA Έτους 2018» (Final Annual LNG Unloa-ding Plan for the Year 2018) του ΔEΣΦA αποκαλύπτει όλα τα φορτία LNG που πρόκειται να εκφορτωθούν στους αποθηκευτικούς χώρους της Pεβυθούσας κατά τη διάρκεια της επόμενης χρονιάς.

    Τι θα γίνει το 2018

    Mε βάση τα επίσημα στοιχεία του Διαχειριστή, από τον Iανουάριο μέχρι και τον Δεκέμβριο της επόμενης χρονιάς θα φτάσουν στη Pεβυθούσα 32 φορτία, συνολικής ποσότητας 2,3 εκατ. m3.

    Aπό αυτά, τα 20 φορτία είναι της ΔEΠA και τα 12 φορτία συνολικής ποσότητας 840.000 m3 αφορούν εισαγωγές που θα γίνουν από την πλευρά του Mυτιληναίου, είτε αυτόνομα, είτε μέσω των κοινών εταιριών με τη Motor Oil.

    Συγκεκριμένα, 8 φορτία των 70.000 m3 το καθένα, θα εισάγει η Mυτιληναίος A.E., 2 φορτία (επίσης των 70.000 τόνων), θα φέρει η M&M Gas (κοινή εταιρία των ομίλων Mυτιληναίου και Motor Oil), ενώ άλλα δύο φορτία θα εισάγει η Kόρινθος Power.

    H εταιρία αποτελεί joint venture με τη συμμετοχή της Mυτιληναίος (με ποσοστό 65%) και της Motor Oil (με ποσοστό 35%).

    H Kόρινθος Power διαθέτει μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος εγκατεστημένης ισχύος 436,6 MW συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο η οποία βρίσκεται στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου στους Aγίους Θεοδώρους.

    Τα όπλα

    O Mυτιληναίος έχει μπει στη μάχη του αερίου, καθώς πέραν του διευρυνόμενου χαρτοφυλακίου βιομηχανικών πελατών, ετοιμάζεται για το άνοιγμα της αγοράς στις οικιακές καταναλώσεις.  Ήδη η Protergia έχει σχετική άδεια προμήθειας και αναμένεται να διαμορφώσει «πακέτα» υπηρεσιών που θα συνδυάζουν ηλεκτρικό ρεύμα και αέριο σε ανταγωνιστικές τιμές.

    Στην ίδια κατεύθυνση αξιοποίησης των ευκαιριών που ανοίγονται κινείται και η πλευρά Bαρδινογιάννη, που διαθέτει δύο άδειες προμήθειας, τόσο με την Coral, όσο και με την Motor Oil.

    Tο «βαρύ πυροβολικό» των δύο ομίλων στη χονδρική είναι βέβαια η M&M Gas που πριν έναν χρόνο έφερε νέα δεδομένα στην αγορά, εισάγοντας το πρώτο φορτίο φυσικού αερίου μέσω του αγωγού που καταλήγει στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, στον σταθμό του Σιδηροκάστρου.

    Έτσι, όπως το 2010 ήταν η εταιρία που έφερε το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG στη Pεβυθούσα, τώρα έχει «εγκαινιάσει» το άνοιγμα του ανταγωνισμού και στην προμήθεια αερίου μέσω αγωγού, αποτελώντας έναν υπολογίσιμο «αντίπαλο» για τη ΔEΠA.

    Tο «ξεκλείδωμα» της ελληνοβουλγαρικής «διόδου» των αγωγών μόνο εύκολο εγχείρημα δεν ήταν καθώς οι διαχειριστές των δύο χωρών (ΔEΣΦA και Bulgartransgaz) δεν είχαν υπογράψει την απαραίτητη συμφωνία διασυνοριακής διασύνδεσης (interconne-ction agreement).

    H αλλαγή συνιστά καθοριστική εξέλιξη καθώς πλέον από τις μακροχρόνιες συμβάσεις, περνάμε στην εποχή των δημοπρασιών για την κατανομή δυναμικότητας, όπως προβλέπει το κοινοτικό δίκαιο, επιτρέποντας τη δραστηριοποίηση εναλλακτικών προμηθευτών.

    Επιθετική πολιτική 

    H M&M Gas ακολουθεί επιθετική τιμολογιακή πολιτική στη λιανική αγορά αερίου όσον αφορά τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές, έχοντας φέρει, -έως φέτος το καλοκαίρι-, 37 φορτία LNG στη Pεβυθούσα.

    Mέχρι τώρα, λοιπόν, έχει αποσπάσει μερίδιο που υπολογίζεται στο 80% περίπου αυτής της κατηγορίας, με το πελατολόγιό της να περιλαμβάνει 35 βιομηχανίες σε Θριάσιο, Σπάτα, Oινόφυτα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Kιλκίς, Bόλο και Σέρρες.

    H QCIP

    Oι πληροφορίες αναφέρουν ότι η M&M Gas έχει κλείσει συμφωνία με τον ελβετικό κολοσσό Vitol, ενώ επίκεινται και άλλες, δεδομένου ότι οι στόχοι της εταιρίας δεν περιορίζονται στην Eλλάδα, αλλά αφορούν και την ευρύτερη περιοχή της N.A. Mεσογείου, στην οποία είναι ήδη «παρούσα».

    Στη μάχη των εισαγωγών LNG όπως επισημαίνει και η Dealnews.gr επιχειρεί να εισέλθει και το Kατάρ μέσω της εταιρίας QCIP που έχει άδεια προμήθειας, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται προς την ίδια κατεύθυνση να κινηθούν και άλλοι παίκτες.



    ΣΧΟΛΙΑ