• Big Story

    Η Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου στο mononews: Πώς θα προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις και θα μειώσουμε το brain drain

    • NewsRoom


    Η έκρηξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών μετασχηματίζει ραγδαία την Παγκόσμια Οικονομία σε Ψηφιακή Οικονομία. Το αποτύπωμα των νέων τεχνολογιών βρίσκεται πλέον σε κάθε πτυχή της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Ως Τομεάρχης Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της Νέας Δημοκρατίας παρακολουθώ με ομάδα συνεργατών από το κόμμα, τόσο την επίδραση του τομέα της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στην ανάπτυξη της οικονομίας όσο και την επίδραση του σε ζητήματα που άπτονται της καθημερινότητας των πολιτών. Απτά και ενδεικτικά παραδείγματα των δυνατοτήτων που δίνει η ψηφιακή τεχνολογία αποτελούν: οι ΜμΕ, οι οποίες λόγω της κατάργησης των αποστάσεων μπορούν να προωθήσουν τις πωλήσεις των προϊόντων τους και στις διεθνείς αγορές, η βαριά βιομηχανία, που μπορεί να βελτιστοποιήσει την παραγωγή της, ο τοπικός έμπορος που διαχειρίζεται την παρουσία του στα κοινωνικά δίκτυα, ο κάθε πολίτης, που μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει τεράστια διαθεσιμότητα πληροφοριών καθώς και δυνατότητα μεγαλύτερης πολιτικής ευαισθητοποίησης και οργάνωσης.

    της Άννας Μισέλ Ασημακοπούλου

    Η κατάσταση της χώρας μας όσον αφορά στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών είναι η εξής:

    • Η Ψηφιακή Οικονομία της Ελλάδας παραμένει σε πρώιμο στάδιο και συνεχίζει να ανήκει στην ομάδα των χωρών με χαμηλές επιδόσεις. Στο δείκτη DESI 2018 η Ελλάδα κατατάσσεται 27η στο σύνολο των 28 κρατών μελών της ΕΕ. Όσον αφορά τη συνδεσιμότητα, η μετάβαση στις γρήγορες ευρυζωνικές συνδέσεις είναι πιο αργή απ’ ό,τι σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.
    • Οι επιδόσεις της Ελλάδας στο επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων είναι χαμηλότερες από το μέσο όρο της ΕΕ: το 2016, μόνο το 63% του πληθυσμού χρησιμοποιούσε το διαδίκτυο σε τακτική βάση, έναντι 79% του μέσου όρου της ΕΕ, μόνο το 46% των Ελλήνων διέθεταν τουλάχιστον τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες, έναντι 56% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
    • Η Ελλάδα εξακολουθεί να πλήττεται από «διαρροή εγκεφάλων» και παρουσιάζει αρνητική πρωτιά, κατέχοντας την τελευταία θέση στην ΕΕ, με το χαμηλότερο ποσοστό στην ΕΕ ειδικών στις ΤΠΕ στο σύνολο του εργατικού δυναμικού της (1,2%).

    Το Κράτος και η Πολιτεία οφείλουν να είναι προετοιμασμένοι για τις εξελίξεις και να προβούν στον κατάλληλο σχεδιασμό, έτσι ώστε να προσφέρουν ένα κατάλληλο περιβάλλον που να ευνοεί τη βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων, την οικονομία της γνώσης,  την ανάπτυξη της καινοτομίας και τη μείωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ των «ψηφιακά μορφωμένων και μη», καθώς προϋπόθεση “sine qua non” για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας είναι η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της, διότι αν δεν λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα σε λίγα χρόνια το κοινωνικό ψηφιακό χάσμα θα είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τη δημοκρατία.

    Η σημερινή κυβέρνηση απέναντι στις προκλήσεις αυτές απέχει αδικαιολόγητα:  σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις, λόγω προβληματικού σχεδιασμού,  που οδηγεί  συχνά σε εμπλοκή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και καθυστερήσεις στην έγκριση έργων πληροφορικής, την ώρα που η αγορά αγωνιά. Στα μέσα του 2018, μετά από σχεδόν 4 χρόνια διακυβέρνησης και 2 χρόνια από τη σύσταση του Υπουργείου ΨΠΤΕ, βρισκόμαστε ακόμη στα λόγια.

    Η Νέα Δημοκρατία οραματίζεται μια «συνολική» ψηφιακή στρατηγική, η οποία παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2018 από το Κυριάκο Μητσοτάκη στο Φόρουμ ψηφιακής οικονομίας του ΣΕΠΕ. Πρόκειται για ένα Στρατηγικό Σχέδιο με 3 Άξονες α) Ψηφιακή Διακυβέρνηση, β) Ψηφιακές Επιχειρηματικές και Επενδυτικές Ευκαιρίες, και γ) Ψηφιακά Ενεργοί Πολίτες, που στοχεύει σε 7 κρίσιμους τομείς παρέμβασης:

    • Πρώτος: τη σύσταση μιας νέας συντονιστικής δομής σε επίπεδο Υπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ για τον αποτελεσματικό συντονισμό όλων των ψηφιακών έργων.
    • Δεύτερος: την προώθηση της ανάπτυξης δικτύων νέας γενιάς υψηλών ταχυτήτων στο σύνολο της χώρας.
    • Τρίτος: την πραγματική επένδυση στην Οικονομία των Δεδομένων με προώθηση των ανοικτών δεδομένων.
    • Τέταρτος: ένα ευρύ πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων υψηλής εξειδίκευσης στις Τ.Π.Ε. για όλους τους ανέργους, καθώς και την εισαγωγή του μαθήματος του προγραμματισμού με μεγαλύτερη ένταση στα σχολεία.
    • Πέμπτος: τον πραγματικό Ψηφιακό Μετασχηματισμός του Κράτους με ταχεία εισαγωγή ψηφιακών υπογραφών, αξιοποίηση του μεγάλου όγκου των δεδομένων και την ενεργοποίηση όλων των συστημάτων πληροφορικής που έχουν παραδοθεί και τη συμπλήρωση και επέκταση τους, όπου αυτό απαιτείται.
    • Έκτος: την εκτεταμένη εφαρμογή ευέλικτων διαφανών διαδικασιών στην ανάθεση των έργων πληροφορικής.
    • Έβδομος: την υποστήριξη ενός οικοσυστήματος επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας με ένα πλέγμα φορολογικών κινήτρων και μειωμένη φορολογία για έσοδα από πνευματική ιδιοκτησία.

    Ο πρόεδρος της Ν.Δ. από το βήμα της 83ης ΔΕΘ έθεσε ως στόχο μία οικονομία παραγωγική, ψηφιακή, καινοτόμο που θα προσελκύει επενδύσεις σε υγιείς βάσεις αυτήν τη φορά και δεσμεύτηκε για την οικοδόμηση ενός κράτους με βασικά εργαλεία την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.

    Το Στρατηγικό Σχέδιο της Ν.Δ. για τη ψηφιακή πολιτική βασίζεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία, στην οικονομία της γνώσης, στην ανάπτυξη της καινοτομίας και της συνεργατικότητας με τα ερευνητικά ιδρύματα, ευνοεί την ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού οικοσυστήματος startup, το οποίο μπορεί να αποτελέσει έναν ισχυρό μοχλό ώθησης στην ανάπτυξη της καινοτομίας των ελληνικών επιχειρήσεων, στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων αλλά και στη μείωση του brain drain, αποβλέπει στο σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός ευνοϊκού ρυθμιστικού και νομοθετικού πλαισίου για συνεργασίες δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, για ανοιχτά δεδομένα, που θα ρυθμίζει τη χρήση τους και παράλληλα θα διασφαλίζει την προστασία της ιδιωτικής ζωής.

    • Το άρθρο είναι της Άννας Μισέλ Ασημακοπούλου. Είναι βουλευτής Β’ Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας, Τομεάρχης Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης



    ΣΧΟΛΙΑ