• AUTO

    Πως τα αφεντικά της Mercedes (Καλλίγερος) και BMW (Haririan) πλήρωσαν πρόστιμα 134 εκ. ευρώ

    • NewsRoom

    Σπύρος Φίλιππας (τεως CEO BMW GRoup HELLAS) και Karim Christian Haririan ( CEO BMW GROUP HELLAS)


    Μετά την πάροδο 3 και πλέον ετών που ανακαλύφθηκε η υπόθεση από κορυφαίο στέλεχος του ΣΔΟΕ τελικώς MERCEDES ΒΕΝΖ HELLAS και BMW HELLAS πλήρωσαν 134 εκατ. ευρώ σε φορους και πρόστιμα στο Ελληνικό Δημόσιο. Οι δυο διάσημες φίρμες υποχρεώθηκαν στην καταβολή των προστίμων  καθώς κατηγορούνται από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές για τα αδικήματα της λαθρεμπορίας αυτοκινήτων. Τους φόρους και τα πρόστιμα καταλόγισαν οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη πορισματική αναφορά, την οποία συνέταξε κλιμάκιο ελεγκτών του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) μετά από εξονυχιστικούς ελέγχους στις εισαγωγές χιλιάδων αυτοκινήτων που πραγματοποίησαν οι δύο εταιρίες στην Ελλάδα κατά τα έτη 2011-2013. Τα αφεντικά των δυο εταιριών στην Ελλάδα δεν κατάφεραν να πείσουν τις αρχές για το αντίθετο.

    Μάλιστα εκείνη την εποχή αφεντικό της BMW HELLAS ήταν ο Σπύρος Φίλιππας ο οποίος όμως τον Σεπτέμβριο του 2015 και αφού είχαν ξεκινήσει οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ μετακόμισε στο Ντουμπαι. Τότε είχε ειπωθεί ότι έφυγε για να μην φορτωθεί το σκανδαλο….Τώρα CEO στην BMW HELLAS είναι ο KARIM CHRISTIAN HARIRIAN.  Επικεφαλής της Mercedes από το 2012 είναι ο Ιωάννης Καλλίγερος. 

    Σπύρος Φίλιππας (τεως CEO BMW GRoup HELLAS) και Karim Christian Haririan ( CEO BMW GROUP HELLAS)

    Ενδοομιλικες πωλήσεις

    Όπως προέκυψε από τους ελέγχους του ΣΔΟΕ, οι δύο μητρικές πολυεθνικές εταιρίες MERCEDES και ΒΜW ακολούθησαν από το 2011 την πρακτική να πραγματοποιούν ενδοομιλικές πωλήσεις προς τις θυγατρικές τους στην Ελλάδα με σημαντικά μειωμένες τιμές, ώστε να καταβάλλονται στη χώρα μας αντίστοιχα μειωμένα ποσά τελών ταξινόμησης και ΦΠΑ και παράλληλα να αποφεύγεται η πληρωμή στο Ελληνικό Δημόσιο μεγάλων ποσών φόρου πολυτελείας, ενός ομολογουμένως επαχθούς έμμεσου φόρου που είχε επιβληθεί το 2010 από την τότε ελληνική κυβέρνηση με συντελεστές που ξεκινούσαν από 10% για εισαγόμενα καινούργια Ι.Χ. εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας άνω των 15.000 ευρώ και έφθαναν έως και το 40% για όσα εισαγόμενα καινούργια Ι.Χ. αυτοκίνητα υπερέβαιναν σε εργοστασιακή τιμολογιακή αξία τις 28.000 ευρώ.

    Από την άλλη πλευρά, όμως, οι δύο θυγατρικές εταιρίες στην Ελλάδα, η MERCEDES BENZ HELLAS και η BMW HELLAS, πωλούσαν στην ελληνική αγορά τα ίδια -εισαχθέντα με πολύ χαμηλές τιμές- αυτοκίνητα χωρίς καμία αντίστοιχη μείωση στις δικές τους λιανικές τιμές, δηλαδή με τα επίπεδα λιανικών τιμών που τα διέθεταν στο ελληνικό κοινό και πριν από το 2011.

    Σπύρος Φίλιππας. Τέως CEO BMW HELLAS

    Με τον τρόπο αυτό, αποκόμιζαν σημαντικά κέρδη (λόγω πολύ μεγάλων διαφορών μεταξύ σημαντικά χαμηλών τιμών εισαγωγής από τη Γερμανία και υψηλών τιμών πώλησης στην Ελλάδα). Για τα πολύ υψηλά αυτά κέρδη τους, οι ελληνικές αντιπροσωπίες δεν φορολογούνταν, διότι τα κέρδη αυτά συμψηφίζονταν με τις πολύ μεγάλες ζημιές που είχαν κατά τα προηγούμενα έτη και έτσι μηδενίζονταν.

    Το αποτέλεσμα ήταν, με την πρακτική αυτή, το Ελληνικό Δημόσιο να μην μπορεί να εισπράξει ούτε ένα ευρώ φόρο εισοδήματος από τα σημαντικά κέρδη που πραγματοποιούσαν οι δύο εν Ελλάδι αντιπροσωπίες.

    Ταυτόχρονα, το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη σημαντική απώλεια εσόδων ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από τέλη ταξινόμησης, ΦΠΑ και φόρους πολυτελείας εξαιτίας των «υποτιμολογημένων» εισαγωγών των αυτοκινήτων από τη Γερμανία προς την Ελλάδα.

    Η παραπάνω πρακτική των «υποτιμολογημένων» εισαγωγών στην Ελλάδα ωφελούσε και τις μητρικές εταιρίες στη Γερμανία διότι με το να πωλούν σε σημαντικά μειωμένες τιμές τα αυτοκίνητά τους στις ελληνικές θυγατρικές τους, εμφάνιζαν στο γερμανικό Δημόσιο μειωμένο τζίρο και πλήρωναν κι εκείνες λιγότερους φόρους εισοδήματος και ΦΠΑ στη Γερμανία, ενώ ταυτόχρονα τα υπερκέρδη που αποκόμιζαν από τις πωλήσεις των θυγατρικών τους στην Ελλάδα δεν φορολογούνταν στη χώρα μας, λόγω των συμψηφισμών με ζημίες προηγούμενων ετών, όπως ήδη προαναφέραμε.

    Ιωάννης Καλλίγερος. CEO Mercedes HELLAS

    Έτσι, η συγκεκριμένη πρακτική δεν είχε καμία δυσμενή φορολογική επίπτωση ούτε στις μητρικές ούτε στις θυγατρικές τους στην Ελλάδα. Αντιθέτως, ωφελούσε και τις δύο φορολογικά.

    Σύμφωνα με το πόρισμα των ελεγκτών του ΣΔΟΕ, οι ελληνικές θυγατρικές MERCEDES BENZ HELLAS και ΒΜW HELLAS μέσω της παραπάνω πρακτικής γλίτωναν από την πληρωμή φόρων που έφθαναν μέχρι και το 90% των φορολογητέων αξιών των αυτοκινήτων που εισήγαγαν από τη Γερμανία.

    Οι ελεγκτές υποστηρίζουν στο πόρισμά τους ότι οι 2 αντιπροσωπίες διέπραξαν το αδίκημα της λαθρεμπορίας, διότι χρησιμοποίησαν ιδιαίτερα τεχνάσματα για την καταβολή μειωμένων φόρων στη χώρα μας (τελών ταξινόμησης, ΦΠΑ και φόρου πολυτελείας). Ηδη, δε, εδώ και αρκετούς μήνες έχουν ασκηθεί από την Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος και ποινικές διώξεις για το αδίκημα της λαθρεμπορίας σε βάρος των υπευθύνων των 2 εταιριών.

    Η έρευνα του ΣΔΟΕ στη μεγάλη αυτή υπόθεση ξεκίνησε το 2014, κατόπιν παραγγελίας του οικονομικού εισαγγελέα, και ολοκληρώθηκε το 2016, με τους καταλογισμούς των διαφυγόντων φόρων και των αναλογούντων προστίμων. Συγκεκριμένα:

    * Στη MERCEDES BENZ HELLAS καταλογίστηκαν διαφυγόντες φόροι, πολλαπλά τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας συνολικού ύψους 85 εκατ. ευρώ, για 6.300 εισαχθέντα Ι.Χ. αυτοκίνητα.
    * Στην ΒΜW HELLAS επιβλήθηκαν διαφυγόντες φόροι, πολλαπλά τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας συνολικού ύψους 49 εκατ. ευρώ, για 5.150 εισαχθέντα Ι.Χ. αυτοκίνητα.

    Δηλαδή και οι δύο εταιρίες εκλήθησαν να καταβάλουν στο Ελληνικό Δημόσιο φόρους και πολλαπλά τέλη συνολικού ύψους άνω των 134 εκατ. ευρώ.

    Πρόσφατα, δε, εντός του Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, οι 2 εταιρίες πλήρωσαν τα ποσά αυτά στο Ελληνικό Δημόσιο. Παρ’ όλα αυτά, οι υπεύθυνοι των εταιριών αμφισβητούν τα αποτελέσματα των ελέγχων και έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να πετύχουν την ακύρωση των πράξεων επιβολής φόρων και προστίμων.



    ΣΧΟΛΙΑ